Mulighed for at udskyde flygtninges ret til familiesammenføring
Pr. den 1. marts 2019 skal udlændinge- og integrationsministeren
aktivere et månedligt loft over antallet af opholdstilladelser, der gives på
baggrund af familiesammenføring til herboende flygtninge (1), når
antallet af asylansøgninger i Danmark stiger markant over kort tid (2).
Hvis ministeren aktiverer sådant et loft, vil Udlændingestyrelsen hver
måned være nødsaget til at tage stilling til, hvilke ansøgere der den
pågældende måned skal have opholdstilladelse på baggrund af
familiesammenføring med en flygtning, der bor i Danmark.
Formålet med at ministeren aktiverer et sådant loft, er at styrke
ressourcerne i f.eks. kommunerne, sådan at modtagelse og integration af
flygtninge og familiesammenførte til flygtninge skulle blive bedre
(3).
I Nem Familiesammenføring er vi opmærksomme på, at baggrunden er et
dansk ressourcehensyn, som kun kommer i anvendelse i ekstraordinære
tilfælde, hvor retten til familiesammenføring – når det skønnes rimeligt af
udlændingemyndighederne – kan udskydes med 3 – 4 måneder.
Danmarks internationale forpligtelser skal dog til hver en tid overholdes
– herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (herefter
EMRK) artikel (herefter art.) 3 og art. 8 samt FN’s Handicapkonvention.
Udskydelse af retten til familiesammenføring for familiemedlemmer til
flygtninge er et indgreb i retten til respekt for privatliv og familieliv.
Loftet gælder ikke undtagelsesvis, da der vil være tilfælde, hvor det vil
være urimeligt at udskyde retten til familiesammenføring, og da vil vores
klienter kunne undtages fra loftet f.eks. hvor barnets tarv skal efterleves
og tilfælde, hvor f.eks. en ægtefælle med handicap søger os om hjælp til
familiesammenføring.
Hvis ministeren vælger at udskyde flygtninges ret til
familiesammenføring (4), vil vi i Nem Familiesammenføring sikre, at
reglerne bliver administreret ordentligt for vores klienter.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (herefter EMD) har i flere
sager taget stilling til spørgsmålet om, hvor længe det er rimeligt at vente
på, at myndighederne træffer afgørelse om familiesammenføring (5).
EMD har konkluderet i samtlige sager, at det er staternes ansvar at tage
konkret stillingtagen til alle individuelle og konkrete ansøgninger om
familiesammenføring, og at staterne skal behandle ansøgningerne ud
fra hensynet om fleksibilitet, hurtighed og effektivitet.
(1) Det vil sige, at det gælder for alle familiesammenføringer til
flygtninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk.
1 – konventionsstatus, § 7, stk. 2 – beskyttelsesstatus eller § 7, stk.
2
3 – midlertidig beskyttelsesstatus eller § 8 – kvoteflygtninge.
Alle opholdstilladelser bliver nu alene meddelt med henblik på
midlertidigt ophold (har hele tiden været gældende for § 7, stk. 3 –
dog ikke for § 7, stk. 1 og 2 samt § 8, stk. 1 og 2, da disse førhen
var opholdstilladelser meddelt med mulighed for varigt ophold.
(2) Jf. udlændingelovens § 37 l, som indebærer, at udlændinge- og
integrationsministeren i ekstraordinære tilfælde, medmindre det
strider mod Danmarks internationale forpligtelser, skal fastsætte
et månedligt loft over familiesammenføringer – se (1).
§ 37 l: ”Udlændinge- og integrationsministeren skal i særlige
tilfælde fastsætte et månedligt loft over antallet af
opholdstilladelser, der i medfør af § 9, stk. 1, nr. 1, litra c og d, nr. 2,
litra c og d, og nr. 3, litra c og d, og § 9 c, stk. 1, kan meddeles til
familiemedlemmer til herboende udlændinge med opholdstilladelse
efter §§ 7 eller 8, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser. Tilladelser til
familiesammenføring til familiemedlemmer til herboende
udlændinge med opholdstilladelse efter §§ 7 og 8 skal dog uanset
fastsættelsen af et loft efter 1. pkt. gives, hvis dette følger af
Danmarks internationale forpligtelser. Udlændingestyrelsen
vurderer, om en udlænding er omfattet af loftet.
Udlændingestyrelsens vurdering og tilkendegivelse herom til
udlændingen er ikke en afgørelse.”
(3) Muligheden for at udskyde retten til familiesammenføring er, når
der er et særligt behov, hvor ”kapaciteten hos udlændingemyndighederne
og absorptionsevnen i kommunerne er under
stort pres eller helt brugt op”, jf. afsnit 7.1 i lovbemærkninger.
(4) Spørgsmålet om, hvorvidt retten til familiesammenføring
udskydes, afhænger af forholdene i de konkrete sager, idet det ud
fra ordlyden i lovteksten er beskrevet, at familiemedlemmer kan
blive meddelt opholdstilladelse uanset fastsættelsen af loftet,
”hvis dette følger af Danmarks internationale bestemmelser”, jf. §
37, 2. pkt. Dette betyder, at familiemedlemmer kan blive undtaget
af udskydelsen, såfremt særlige tilfælde gør sig gældende for
familien (se lovbemærkninger afsnit 7.3.1.4.).
(5) Se f.eks. Mugenzi v. France (10. juli 2014), Tanda-Muzinga v.
France (10. juli 2014) og Senigo Longue and Others v. France (10.
juli 2014), hvor de franske udlændingemyndigheder gav afslag på
familiesammenføring, og hvor EMD vurderede, at ansøgerne
burde være blevet meddelt familiesammenføring. EMD
konkluderede i alle sager, at der var tale om et ulovligt indgreb
efter EMRK art. 8, da den kontraherende stat var henholdsvis 3 –
5 år om at behandle anmodningerne om familiesammenføring.